Frågor och svar


- Vad kände du när vattnet gick?

I början blev jag chockad, nervös och rädd.
Tog några djupa andetag, så det kändes bättre.
Men sedan så slog tröttheten till.

- Gjorde värkarbetet ont och hantera du smärtan?

Värsta smärtan jag har upplevt i hela mitt liv. Utan att överdriva så kändes det som jag skulle dö..

I början så gjorde det inte ont, det kändes som stickande nålar i ryggen typ.
Men när dom satte igång det. Då kom den där smärtan och helvete vad ont det gjorde. Det hände så snabbt att jag fick panik och då blev ju allt värre. Prova med lusgasen, gick som det gick.
Så säger alla runt omkring mig att andas så fort det kom en värk. Jag vet att jag tänte nästa person som säger andas kommer jag slå sönder... Men så klart säger dom andas och jag slog ingen. Sen så fick jag smärtstillande och då kunde jag andas;). hahaha

- Varför satte dom igång värkarna och hur gör dom det?

Öppnades inte tillräckligt snabbt och hon fick inte ligga allt för länge eftersom hon hade bajsat.
När bebisar bajsar i magen kan det vara på grund av stress. Som tur var så var Ellie inte stressad. Men dom ville inte att hon skulle ligga allt för länge i magen. ;)
Dom sätter igång det med dropp.

- Fick du sy?

Ja

- Hur tyckte du förlossningen gick?

Smärta, smärtsamt. Men det gick bra, underbar personal som var där så fort det var något. Fredrik lämna knappt rummet, förutom dom två gångerna han var tvungen att äta. 
Min kropp och Ellie gjorde så som en förlossning ska gå till, tydligen:)
Men om man ska gämnföra med många andra förlossningar så är jag nöjd över hur bra det gick.

- Skällde du ut Fredrik mycket?

Neeej, jag var snäll mot han för ovanlighetens skull.;)

- Hur tog Fredrik det? Svimma han?

Han tyckte det var ganska jobbigt när jag fick så ont men han vissade det aldrig. Det är klart, kan ju inte vara lätt för honom heller. Nej han svimma aldrig, tur var väl det;)?

- Hur kändes det när du hade Ellie din famn?

Obeskrivligt och underbart.

- Mår du bra efter förlossningen?

Ont hade man efter åt, det har ju alla. Var ganska jobbigt att sitta på några dagar.
Men allt läker som det ska. Så jag mår bra.

- Mådde Ellie bra när hon kom ut?

Ja hon mådde bra. När hon kom ut sa ajajaj och sedan så sa hon inte så mycket mer.

- Är Ellie fult frisk?

Ja, hon är perfekt:).

- Vet man varför hon bajsa i magen?

Nej, vissa bebisar gör det bara.

- Hur var det dom första två dagarna ?

Lugnt, första timmarna var hon vaken och kollade runt. Sen så sov hon mest hela tiden, snutta på tutten, kolla lite mer och sov ännu mer.

- Hur var det att komma hem?

Skönt, men första natten så vissade Ellie att hon visst kunde skrika. Stackarn hade magknip..

- Vilka var på besök på BB

Min mamma, mina syskon och Christer.
Fredriks mamma, pappa och en av hans systrar.
Fredrik kompis Johan.

- Hur känns det att vara mamma?

Finns nog inga ord som kan beskriva känslan. Är otroligt lycklig.
Men enda negativa med att vara mamma är att man inte får så mycket sömn.

- Hur har det gått med amningen?

Det har gått shit bra med amningen. Hon är en riktig liten vampyr och hon använde mina tuttar som napp så till slut så fick jag sår. Smärtsamt.
Tredje dagen var det då jag fick problem. Fick shit ont att amma pågrund av såren och öma .Det gjorde även ont i tuttarna även när jag inte amma på grund av att bröstmjölken satte igång. 
Men nu så är allt bra och Ellie får mer än tillräckligt med mat. 

- Gjorde det ont att sätta in Epi pural?

Haha nej kändes som ett stick. Men tror att någon skulle slå mig med stekpanna utan att det skulle gjort ont. Ne men jag var så inne i värkarna.

- Blir det några syskon till Ellie?

Jag vill såklart att hon ska få syskon men jag vill inte vara gravid eller gå igenom en förlossning till xD.
Men dom som vet säger att tjejer glömmer bort hur förlossningen var och blir sugna på fler barn.


Förlåt för min dåliga svenska. Ellie har varit vaken hela natten och dagen så det har inte blivit mycket sömn.
Jag lovade er svar på frågor, klart jag måste hålla mitt löfte ;).
Om det dyker upp fler frågor så lägger jag upp dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0