Saffranskaka

Jag passa på att göra två saffranskakor medans den mjukapepparkakan var i ugnen.
Snart så har jag bakat det mesta som ska vara till julen.
Man kanske inte hinner med något julbak när våran älskade skatt kommer.
Ååh vad jag längtar..!


(kakan är inte bränd)


200 g smör

1,5 dl mjölk
2 ägg
3 dl socker
1 paket saffran (0,5g)
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl


1. Starta ugnen på 175 grader
2.Smörj och bröa formen.
3. Smält fettet och häll i mjölken ( kan gärna vara varm)
4. Vispa äggen och socker poröst. Tillsätt saffran och den varma mjöljden med fettet.
5. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner i smeten.
Höll i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 40- 45 min
7. Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp.
6. Sikta florsocker över kakan vid servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0