pseudotvillingar


 
Vi kommer ha något som heter vad pseudotvillingar.
Det är när man får barn tätt inpå varandra.
 
Ju mer jag läst om det här med att få pseudotvillingar, ger mig ångest.
Står inget positivt. Jo lite, att syskon bandet oftast blir stackare.
 Men att barnen oftast kommer må sämre på grund av delad uppmärksamhet.
 
Funderar massor med det här att barnen mår sämre
av att få syskon tidigt men mår inte sämre av att börja på förskolan i tidig ålder.
När barnet börjar på förskolan får ungen mindre uppmärksamhet från föräldrarna,
tydligen är det värre att få ett syskon och dela uppmärksamheten med sina föräldrar.
(jag påstår inte att det är fel att lämna sitt barn på förskolan, jag försöker bara förstå.)
 
Enligt forskning anser dom att man bör få nästa barn vid tre- fyra år efter.
Då det äldre barnet inte har behov av fult så mycket
uppmärksamhet och är mer självständig.
Innan det är inte bra för syskona.
 
Finns mycket mer jag funderar över, Kommer upp många frågor.
Men det känns inte alls rätt det dom skriver om.  
Det dom säger kan kanske stämma, kanske inte..
Det spelar ingen roll.
 
Jag kunde inte sluta läsa om det här, men ville inte läsa om deras undersökningar.
så jag valde då att läsa om syskon som är pseudotvillingar
och föräldrar som har pseudotvillingar.
Mina två yngsta små syskon är pseudotvillingar.
Fredrik och en av hans systrar är pseudotvillingar.
Kompisar som är pseudotvillingar.
 
Alla förhållande är ju så olika, jag tror att ålder mellan syskon inte spelar någon roll.
Utan det är vad föräldrarna gör det till och alla barn är olika.
 

Kommentarer
Postat av: Joanna - mina två hjärtan

Hur många månader blir det emellan?
Willem blev 18 mån dagen innan Telma föddes. Folk rycker det är tätt, jag tycker det typ är normalt (?) :/

Willem får inte lika mycket uppmärksamhet som förut, men det är ju inte så konstigt, han har ju en syster som också behöver ha uppmärksamhet, man får lära sig vänta och ibland leka själv en stund. På en förskola är det 15 andra ungar som delar på fröken, det kan ju omöjligt vara bättre än mamma eller pappa. Det är vad jag tror.

Svar: Ellie blir 18 månader den andra maj.Så farligt tätt tycker jag inte det är, så som alla tycker.
Jag ser inte det svåra med att ha två blöjbarn.

Håller med dig om förskolan...
Men hur har ni det hemma? Mycket avundsjuka?
Ina - en mammas historia

2013-04-21 @ 17:07:41
URL: http://mittunderverk.blogg.se
Postat av: Erina - Mamma till pseudotvillingarna Wilmer & Wilma

Jag har pseudotvillingar, det är 13mån mellan mina barn. Visst kan det vara jobbiga tider ibland då storebror inte förstår än att lillasyster inte är en "docka" och kan göra vad som helst med henne. Man får ha extra uppsikt och inte lämna lillasyster utan uppsikt för rätt som det är så är storebror där och petar eller tar hårda tag.

Lillasyster är 3mån och än har jag inte märkt någon avensjuka från storebror. Jag försöker ge delad tid, när lillasyster sover får storebror 100% uppmärksamhet och när båda är vakna sitter jag med lillasyster på golvet tillsammans med storebror så han inte ska känna sig utanför.

Att det blir dubbelt av allt får man räkna med, dubbla blöjbyten, matning, påklädning osv... Men man vänjer sig och det går faktiskt väldigt smidigt.

Jag hade tur att storebror började gå redan när han var 7 månader så jag behöver ju nästan aldrig bära båda samtidigt förutom i trappor. Nedför vågar jag inte släppa storebror än men upp går han själv.

Det enda negativa är att storebror inte förstår att han tex inte kan ta hur hårda tag som helst på lillasyster.

Storebror är en klätterapa och jag har hittat han flera gånger i lillasysters spjälsäng där han sätter sig bredvid henne när hon sover. Oftast sitter han och klappar henne eller leker med hennes fötter. Men ibland hör jag ett gallskrik av lillasyster och då sitter han PÅ henne. Gudars vad gör man lixom. Jag ligger och sover och har en unge som klättrar överallt. Det går inte ha 100% koll på morgonen när han vaknar och är tyst som en mus och kryper upp i lillasysters säng.

Men kärleken är också stark mellan dom, storebror älskar att krama och gosa med lillasyster. Och är lillasyster ledsen så blir hon alltid glad av ett leende från storebror.

Nej fasiken detta är det bästa jag gjort att ha två täta barn även om det är otroligt tidskrävande. Man har ju ingen egentid längre på dagarna.

Du får gärna komma in på min blogg och lämna en kommentar/svar på det jag skrivit.

Förrästen hur långt kommer det vara mellan dina barn? När är bebisen beräknad att komma?

KRAM

Svar: Vad härligt att ni verkar har fått ihop allt. Hoppas vi också lyckas pyssla ihop allt.
Går wilmer på förskolan ??:)

Han var beräknad till den 30 april men han kom i torsdags (den 25).
Ellie blir 18 månader den 2 Maj. Så ca 18 månader i mellan dom.
Ina - en mammas historia

2013-04-27 @ 22:59:13
URL: http://erinatomasson.blogg.se
Postat av: erina - Mamma till pseudotvillingarna Wilmer & Wilma

Nej jag har båda barnen hemma än sålänge men jag märker att Wilmer börjar bli lite rastlös och behöver få leka av sig mer än vad min tid räcker till. Så jag har pratat med min gammla dagmamma som jag gick hos när jag var liten. Så han fick plats där och börjar redan om 3v. Så då kommer jag ha han där tis-tord 9-14.

helst ville jag ha båda hemma hela tiden, men gör det för Wilmers skull eftersom jag märker att hanbehöver det. + att lillasyster får mer mamma tid med mig.

åååh, jaaa jag såg efter min kommentar när jag gick till startsidan på bloggen att du hade fått bebisen. STORT GRATTIS TILL ER.

2013-04-28 @ 21:20:00
URL: http://erinatomasson.blogg.se
Postat av: Simon Flashlight

click here for the greatest best led flashlights around


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0