Äppelpaj

 

Pajskal

3 dl vetemjöl

0.75 dl florsocker

2 st äggulor

75 gram smör

2 msk vatten

 

Fyllning

8 st äpplen

1 dl socker

2 msk vatten

1 st vaniljstång

50 gram smör

2 msk flytande honung

 

Blanda alla ingredienser till pajskalet i en matberedare.

Kavla ut till en tunn platta på ett mjölat underlag och

klä en pajform med löstagbar kant alt. tryck ut degen med händerna.

Ställ formen kallt i ca 30 min.

Skala och kärna ur 5 av äpplena.

Tärna dem och lägg tillsammans med socker och vatten i en kastrull.

Snitta vaniljstången och lägg i kastrullen.

Koka på svag värme 5-10 min. Ta upp vaniljstången.

Skrapa ur fröna tillsätt 50 gram smör.

Mosa äpplena med en gaffel om det är stora bitar kvar. Låt svalna.

Nagga pajskalet och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 12 min.

Skiva resten av äpplena i bitar.

Bred ut äppelmoset i pajskalet.

Lägg äppelskivorna i ett fint mönster över hela pajen.

Pensla med flytande honung och strö över lite socker och kanel

Grädda pajen i ca 30 min i 200 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0