Saftiga och goda lussebullar

 
 
2 paket saffran
2 msk vatten
50 g jäst
175 g rumsvarm smör
5 dl rumsvarm mjölk
2 dl socker
1/2 tsk salt
Så mycket vetemjöl som behövs.
1 dl russin
1 ägg

Rör ner saffranert i vattnet. Låt stå i 30 min.
Lägg russina i lite vatten ca 30 min, sila sedan av vattnet.
Skär smöret i små bitar, smula jästen och blanda med mjölken, smör och saffran med värskan i en dunke. Tillsätt socker, salt och mjöl. Arbeta ihop degen 20  min för hand eller  15 min med maskin.
Blanda ner russina om man vill.
Låt jäsa under i 60 min.
Ta upp degen och knåda lätt och baka ut till lussebullar.
Låt jäsa i 30 min.
Ha i russina om du inte haft det tidigare.
Grädda i 225 grader i 8-10 min.
Pensla lussenbullarna direkt efter gräddningstiden med det uppvisapade ägget.
Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0