På operations dagen

 

 
Dagen innan och på op dagen
fick jag tvätta mig med descutan tvål.
Tvätta hela kroppen riktigt noga. 
Skrubba allt i två om gångar. 
rena kläder, rena sängkläder och rena  handdukar. Tar sin tid.
Huden vart torr och håret strävt. 
Får varken äta eller dricka 6 timmar
innan man anländer till kliniken. 
 
När jag kommer ditt visar dom in mig på mitt rum med en bunt med papper,
en morgonrock och tofflor.
Ber mig fylla i alla papper samt ta av mig alla kläder förutom trosorna. 
När den biten var klar.
Mitt enda sällskap var TVn och
mobilen under timmarna som jag vänta. 
Jag hann få beslut ångest och kände paniken komma. En stor del av mig ville fly fältet. 
 
Kirurgen kom efter ett tag, ritade på mig, fråga hur jag mådde och vad jag var mest orolig över. 
Som en bra kirurg som han
är lugna han mig väldigt bra. 
Jag fick vänta på rummet en bra stund innan nästa person kom. 
Narkosläkaren, jag fick svara på några frågor och fick ett gäng tabletter. 
Fick gå in till operations salen
tillsammans med henne.
Helt fanatisk läkare så lugn och omtänksam som fick mig att känna mig trygg och lugn. 
I operations salen var det iskallt. 
En sköterska var där. 
Ja fick lägga mig ner på sängen,
ja vad nu det kallas.
Dropp, med ett gäng smärtstillande medel samt sömnmedel fick jag in i min arm. 
Det snurrade en hel del och jag kände hur jag tappa kontrollen innan jag somna. 
 
Jag vaknar av att någon ropar på mig.
Läskigt att vakna upp och inte veta vart jag är. 
Från att ha lekt med barnen till att vara i ett rum med främmande människor. Läskigt.
Men ju mer jag vakna
upp insåg jag ju vart jag var. 
Dom bad mig att fortsätta vila. 
Lättare sagt än gjort. 
Jag kände mig utvilad och pigg. 
Dessutom en slang i näsan underlättade inte. 
Jag kunde inte låta bli att titta under täcket. Hade visserligen räknat med att dom skulle vara inlindande eller täckta.
Men icke, ja där var dom, runda,
fasta och stora tuttar.
Mina tuttar, jag känner och jag kan se dom. 
Smärtsamt inte alls. 
Jag var glad, nej lycklig.
 
Resten av timmarna spenderades i rummet.
Lite mat och dryck,
någon promenad i korridoren. 
Jag hade inte så speciellt ont, 
bara seg.  
 
Dagen efter
 
Vart väck kl 7 för att ta smärtstillande och frukost. Därefter träffa två
sjuksköterskor och kirurgen. 
Jag fick jag bh, en massa
papper och information. 
Sedan fick jag åka hem. 
Fredrik körde mig hem till min mor.
Men med ett stopp i Globen för att köpa värktabletter. 
 
Resten av dagarna har jag spenderat med mina syskon och mamma.
Sovit, pratat, titta på serier, gått små promenader och lagt pärlplattor. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0