Kalas tårtan

 

Anslag

5 ägg

3 dl strösocker

2 tsk vaniljpulver

1 msk vanilj essens

1,5 dl vetemjöl

1,5 dl potatis mjöl

2,5 tsk bakpulver


vispa ägg och sockret poröst. Sila vetemjöl, potatis och bakpulver i en annan bunke, rör om ordentligt. Blanda i mjölblandningen i äggsmeten. Smörj och bröa en from på 24 cm. Häll i smeten och in i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 min. Låt svalna. Dela i tre lika stora delar.

 
Hallonmousse
 
4 gelatinblad
0,5 dl socker
1 msk vatten
250 g frysta hallon
3 dl vispgrädde
 
Lägg gelatinbladen i blött. 
Koka socker, vatten och hallonen tills det blir hallonsås. Ha i gelatinet och rör om ordentligt.  
Låt svalna, vispa under tiden grädden. 
När hallonsåsen är sval och grädden är vispad så vänder du ner hallonsåsen i grädden
och rör om försiktigt.
In i kylen en stund så den blir hård. 
 
Glaskräm
 
3 dl vispad grädde
3 dl vaniljkräm
 
Blanda ihop.
låt stå i kylen ett tag.
 
 
Receptet på frostingen lägger jag inte ut, då jag inte tyckte den va så god.
Jobbar vidare på det.
 
"Glassen"
Behövs det kaksmulor och philadelfiaost.
Här höftar jag alltid.
Smular och blandar ihop.
Rulla ihop och lägg på tårtan.
Häll över smält choklad och strö över lite strössel.
Tryck ditt struten.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0