focacciabröd



50 g jäst 
5 dl ljummet vatten 
1 msk havssalt 
2 mak olivolja
Vetemjöl special 

Olja att ringa över 
Samt salt. 
För att ha till bjudningar ha på 
Soltorkade tomater, oliver, paprika, salami eller vad som. 
Men eftersom jag ville ha detta som frukostbröd skippade jag allt, till och med saltet över. 

Smula jästen och blanda i vattnet. 
Häll i saltet, olja och mjöl.
Jag häller alltid i lite mjöl åt gången, måttar aldrig och känner mig fram tills det blir en fin deg.
Låt jästa i 60 min under duk. 
Kavla ut degen en aning, lägg degen på en plåt med oljad bakplåtspapper. 
Häll över olja, salt och tryck i resten. Sedan ta fingertopparna och gör håll i degen.
Låt jäsa i 60 min. 

Grädde i ugnen i 225 g i ca 20-30 min. Låt svalna på galler. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0