Rostbröd

Idag bakades det rostbröd.
Receptet jag lägger ut är för en limpa.
Jag tyckte det var lika bra att göra två st när jag ändå höll på.
Lär ju inte behöva baka bröd till mannen eller barnen på kanske två veckor.
 


25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 msk flytande honung
1,5 dl havrekli
 vetemjöl.
 
 
Banda jäst och vattnet.
Ha i resten av ingredienserna.
Ha i lite mjöl i taget, degen ska gärna vara lite kladdig.
Arbeta degen kraftigt i ca 10 min.
Låt jäsa i 40 min.
 
Slå upp till en limpa och lägg i en smord brödform.
låt jäsa i ca 20 min, degen får inte jäsa över kanten.
 
Grädda brödet i 250 g i 5 min,
sänk sedan värmen till 200 g i ca 30 min,
Låt svalna i ca 5 min innan man stjälper upp den.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0