Ballerinakladdkaka

 
 

200 g smör
4 dl socker
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Mördeg
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 ägg

Fyllning
Nutella

Smält smöret, låt svalna.
Rör ner socker och ägg.
Blanda ner det övriga ingredienser.

Smörj och bröa en spring form.
Välj en valfri storlek. Jag valde en liten form för att jag ville ha den hög.
Häll smeten i formen.
Grädda i 175 g i ca 10-15 min.
Låt svalna.

Nu till mördegen.
Jobba ihop alla ingredienser till en deg för hand.
Kavla ut degen på ett bakplåtspapper.
Använd bakformen för att trycka ut en lika stor bit som kladdkakan.
Tryck ut en mindre cirkel i mitten.

Grädda i 175 g i ca 12 min.
Låt svalna.

Kleta på ett tjock lager med Nutella på kladdkaka och lägg på mördegen.
Servera med vispgrädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0