bulldeg

mitt favorit recept på vetedeg är hus detta. 
Bullarna blir så otroligt saftiga. 
Jag lägger bara ut receptet på degen, då fyllningar är enormt, lika så hur bullen ska se ut.
 
 
 
 

50 g jäst
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
100 g rumstempererat smör
1 ägg
Ca 11 dl vetemjöl special

Smula jästen, blanda i kall mjölk, grädde, smör, socker, salt och ägget, rör om.
Tillsätt lite vetemjöl åt gången tills det blir en deg, knåda sedan degen i 20 min.

Låt villa under bakduk i 60 min.

Under tiden förbered valfri fyllning.
Starta ugnen i 200 g.

Forma valfritt och lägg på fyllningen.
Låt jäsa i 45 min.
Pensla med ägg, stör ev pärlsocker.

Grädda mitt i ungen i ca 10 min
Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0