Rosvatten

Jag behöver rosvatten till lite små saker som jag ska baka. För ovanlighetens skulle tänkte jag att jag tar den lätta väggen och tänkte köpa en flaska rosvatten. Även fast jag visste om att man kan göra eget.
Jag var inne i 6 stycken olika butiker och ingen hade rosvatten.
Så slutade med att jag gick in i närmaste matbutik och köpte mig 20 stycken rosor.
Så mycket för den "lätta väggen".
 
Men om jag ska se det ifrån den ljusa sidan.
Om jag hade köpt en färdig flaska hade jag missat den underbara doften och mycket billigare att göra eget.
Såklart ska även ni få receptet så ni kan göra hemma.
 
Bra att använda som ansiktsvatten och till bakning.
Kanske en fin present att ge bort till en kär vän?
 
 
100 g rosa rosorblad (ca 20 rosor)
2.5 dl kokande vatten
 
Hacka kronbladen, lägg i en skål och häll över kokande vatten.
Låt stå över natten.
Sila bort rosenbladen genom ett kaffefilter eller en silduk.
Häll upp i flaska och förvara i kylen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0