Hallondröm

Detta är nog en av det godaste jag har haft i min mun. Älskar dessa. Krämigt, inte allt för sött eller sur. Sådär perfekt! 

(null)     
Receptet är för 6 personer 

Drömmar

50 g smör eller margarin
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mat- eller rapsolja
1/2 tsk hjorthornssalt
2 dl vetemjöl 

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan lite i taget under omrörning. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner i degen. Arbeta in resten av mjölet.
Rulla till 18 kulor av degen. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda i 150 grader i ca 20 min. Låt svalna på plåten. 

Hallonkompott 

350 g frysta hallon
1,5 dl strösocker
saft från 1 citron
1 geletinblad
0,5 dl vatten

Fyllning 

750 g färskost
2,25 dl vispgrädde
1,5 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
citronskal från 1 citron

Hallonkompotten: 
Blätt lägg geletinbladet i kallt vatten ca 5 min
Koka upp de övriga ingredienserna under omrörning till hallonen är som mos, ta bort ifrån plattan och rör i geletinbladet. Låt svalna. 

Fyllningen:
Vispa grädden och färskosten på medelhastighet tills att den blir fluffig. 
Tillsätt då florsocker, vaniljsocker och citronskal, rör om tills det blir en glansig och jämn smet. 

Smula kakorna. 
Lägg hallonkompotten i en sprits påse. 
Lika så med fyllningen. 

Ta fram 6 st glas, börja med kakorna sedan fyllningen och sist hallonkompotten. 

Servera direkt eller förvara i kylen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0