Chokladpudding

På kevins Kalas och släktfikat hos min mamma bjöd Kevin på chokladpudding. Något som alltid går hem hos både barn och vuxna, oftast. Jag själv älskar allt med choklad, min dotter med. Dock inte Kevin, men han gillar chokladpudding. 

(null)

1 liter mjölk
2,5 dl socker
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1/2 dl majsstärkelse
1/2 tsk salt
2 msk smör.
 
 
Lägg mjölk, socker, kakao, vanljsocker, majsstärkelse och salt i en kastrull.
Rör om tills majsstärkelse inte ligger i botten av kastrullen.
Lägg på sipisen med medelvärme.
Rör om hela tiden, annars bräns det.
Höj värmen när kakaon och majsstärkelse har löst upp sig.
När det börjar små kika och tjockna sänk värmen och fortsätt röra i 4 min.
Klicka i smöret och rör om en stund till.
 
Häll upp i serveringsskolar och låt svalna.
Sedan in i kylen ca 2 timmar.
 
Servera med grädde, choklad och bär. 
Eller bara som den är. 

(null)
På kevins kalas och fika fördelade jag upp chokladpuddingen i små glas som rymmer 0,75. För vi hade så mycket annat gott att bjuda på också. Bättre med lite för att kunna prova allt eller kunna ta en gång till. 🙈

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0