Blåbärsbullar & hjärtbullar

50g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
2 krn salt
ca 14 dl mjöl.

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Blanda jästen, mjölken och fettet.
Rör ner socker, salt och mjöl till en deg.
Låt jäsa 30 minuter övertäckt.

 
Vispa 75 g smör med 1 1/2 msk vaniljsocker och 1 1/2 msk socker.
Kavla ut degen, berd ut smörblandningen och sedan blåbärsylt.
Vik dubbel och tryck till. Skär degplattan i ca 2 cm breda remsor.
snurra  remsorna, snurra tre varv runt två fingrar och trä mellan fingrarna och dra under.
(jag kan tyvärr inte förklara bättre än så, något jag fick lära mig när jag var på pratik och i skolan)
lägg dem på bakpappersklädda plåtar, låt jäsa i 30 min.
In i ugnen i 250 grader i 10 min.
Låt svalna, smält smör och pensla på bullen och doppa i socker.
 
Vispa ihop 150 g smör, 3 dl socker och 1 1/2 dl kanel.
Kavla ut degen och berd ut smörblandningen.
Rulla båda sidorna, skär upp jämn stora bitar, lägg på plåt och tryck till på kanterna.
Så det ser ut som ett hjärta.
Låt jäsa i 30 min. Pensla på ägg och strö över pärlsocker.
In i ugnen i 250 grader i 10 min.
 
 
Vispa ihop 150 g smör, 3 dl socker och 1 1/2 dl kanel.
Kavla ut degen och berd ut smörblandningen.
Rulla båda sidorna, skär upp jämn stora bitar, lägg på plåt och tryck till på kanterna.
Så det ser ut som ett hjärta.
Låt jäsa i 30 min. In i ugnen i 250 grader i 10 min.
Låt svalna, smält smör och pensla på bullen och doppa i socker.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0