Förskolan

Vi har fått plats på en förskolan, skickat in papperet.
Men valet att tacka nej är något vi funderar på att göra.
Något vi kommer ångra, nej förmodligen inte.
Min magkänsla säger nej. Jag går igenom ja och nej lista.
Jag hittar inte en enda anledning till varför Ellie ska börja på förskolan nu i agu.
Fredrik ska om han inte jobbar extra vara hemma varannan vecka.
Jag kommer vara hemma med vår son.
Om hon redan hade varit inskolad innan han föddes hade det varit en annan sak.
Då hade hon fått gå någon dag i veckan.
Men nu är hon inte det. Hur kommer hon känna att lillebror är hemma och hon är där?
 
Jag är inte orolig över hur hennes utveckling eller sociala förmåga skulle bli sämre än dom barnen som går på förskolan.
Det finns öppna förskolor och en massa annat skoj som kan ge henne det där, med oss.
Just den här veckan har vi degat väldigt mycket hemma, men annars är vi sällan hemma.
Som Fredrik sa, Ellie är som en väska som följer med på allt.
Hon är nöjd och oftast alltid glad när vi är ute och far.
 
 
Så fort jag säger det här till någon kommer alltid kommentaren
" vore det inte skönt med egen tid med den lilla?"
Varje gång blir jag lika förvånnad och lite smått irrterad..
Även om hon inte kommer gå på förskolan så kommer hon ha bus på annat håll utan oss.
Då farmor, farfar och mormor frågar hela tid om att få egen tid med henne.
 
Inte beslutat än.
Jag vet vad jag vill, men det handlar inte bara om vad jag vill.
 
Vad har förskolan som vi som familj inte kan ge henne, och varandra?
 
 
 
Det tålas att prata om. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Tina

jag tycker att båda sätten har fördelar, men gör det som känns bäst för er! lyssna inte så mycket på vad alla andra säger. kram

2013-01-27 @ 19:02:25
Postat av: Joanna - mina två hjärtan

Egen tid hit och egen tid dit.... nä, det finns ingen anledning till att ha ett barn på förskolan när man själv är hemma med småsyskon. Mamma och Pappa är det bästa barnen kan få. Tiden går inte att spola tillbaka så varför inte ta vara på de få åren man har möjlighet att vara hemma och leka, mysa, rita, busa utan en massa måsten och tider.

Även fast dom är hemma tappar de ju inget socialt, man behöver inte vara social med 10-15 andra ungar 5 timmar om dagen.. i ett hetsigt tempo. Hemma kan man göra allt i sin takt och träffa andra barn, vuxna och gamlingar gör man ju jämt även fast man "bara" är hemma :)

Svar: Håller helt och hållet med dig. Förstår bara inte varför det är så viktigt att barnen "måste" gå på förskolan.
Ina - en mammas historia

2013-01-27 @ 21:27:18
URL: http://mittunderverk.blogg.se
Postat av: Erika

Helt underbart att du känner så, varför lämna in Ellie när du har en bebis hemma? Så länge hon tycker det är roligt att vara hemma och inte ha behov av att leka med andra barn och inte är uttråkad så håll henne hemma. Det gör nog lillen gott oxå tanken på alla barn baciller det är på förskolan och även dig själv oxå. Första veckorna efter inskolningen kommer alla barn baciller smygandes på er allihop, jag brukar alltid förberedda föräldrarna på att bacillerna kommer och oftas kommer ingen undan :-/
En sak att ha i baktanken är att det kommer blir tuffare skola in henne i 2-3 års åldern för då är hon medveten om vad som händer och att du går därifrån. Och sen har jag märkt att redan tidigt i åldern så hittar barnen sina kompisar som dem hänger ihop med så att komma ny som en 4-5 åring kan då vara tuff för barnet att hitta sin plats i gänget. Jag vet, det är skit konstigt men så har jag märkt att det är redan tidigt i åldern. Jag skriver inte det här för skrämmas utan av mina egna erfarenheter som barnskötare. Oj nu skrev jag en hel uppsats :-)

En till sak om tomater och allergi. Jag är ingen doktor men som jag kan gissa varför Ellie bli röd av tomater är att det är vinter nu och då blir säkert oxå hennes hy lite torr och tomater är en stark grönsak mot huden och där med röda fläckar. Fast som sagt jag är ingen doktor utan prata om egna erfarenheter då jag jobbade på små barns avd då våra små fick röda utslag av "starka" grönsaker på vintern.
Förlåt att det vart en hel bok som jag skrev! Kram <3

2013-01-27 @ 21:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0