Jordgubbebakelser

 
 

100 g Smör
2 1⁄2 dl strösocker
2 st ägg
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

 

Smält smöret i en kastrull.

Ta bort kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll ca 1-2 cm i små muffins formar Grädda 1 175 g ca 15 min.

 

Låt svalna på galler, diska formen, lägg i plastfolie och sedan i med kladdkakan.

 

250 g jordgubbar
1 tsk vaniljsocker
½ dl vatten
½ dl socker
100 g vanilj kvarg
1 dl florsocker
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde

 

Lägg gelatinbladen i en skål med vatten.
Koka upp jordgubbarna, vattnet vaniljsocker och sockret. Koka i nån minut.

Mixa jordgubbarna med stavmixer.
Blanda i gelatinbladen i jordgubbssåsen och rör tills de smält helt. Låt svalna något.
Blanda i kesellan och sikta ner florsockret.
Vispa grädden ganska hård och blanda ner den i jordgubbssmeten.
Häll upp i muffinsformarna
Låt stelna i kylskåp i ca två timmar och sedan in i frysen ca två timmar.
Plocka bort plast folien och dekorera med grädde, choklad och/eller jordgubbar.

 

 


Kommentarer
Postat av: erica

Så läckra å säkert toppensmarriga!
Välkommen att kika in till mig på min lilla blogg.
Mat & bak-recept finner du där!
Ha en bra fortsättning på dan.
Kram//erica

2014-04-22 @ 17:08:02
URL: http://ericasmeny.blogg.se
Postat av: erica

Å glömde min adress www.ericasmeny.blogg.se

2014-04-22 @ 17:09:51
URL: http://ericasmeny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0