När vi tycker olika

 
 
Jag blir ifrågasatt om valet vi har gjort om förskolan rätt ofta.
Det är så det är när man inte följer strömmen. 
Alltid säger jag till svar att vi gör det som känns bäst för oss och ni gör det som är bäst för er. 
Oftast nöjer sig folk med det svaret och pratar glatt vidare om annat. 
Men ibland dyker det upp en och annan kommentar om att barn behöver förskolan för att lära sig vara special. 
 
 
Blir lika irriterad varje gång. 
Vad tror folk att vi gör om dagarna, sitter instängda i ett mörkt rum? 
Knappast för då hade vi inte haft det här samtalet?! 
Hmm även om jag bara vill slänga ut någon spydig kommentar så ler jag och går ifrån eller byter samtals ämne. 
Det är inte värt att tjafsa om för man kommer ingen vart. alla ser olika och tycker olika. Åsikter har vi alla. 
 
 
Jag vet att Ellie kan bete sig riktigt illa, göra raka motsatsen och göra saker som är fel . Men hej vilken unge har inte gjort det? 
Jag är fullt medveten om att Kevin är väldigt klängig, vill vara nära hela tiden och har full koll på vart jag är. 
Mammig är nog rätta ordet.
Men vad gör det? Han är 1,5 år och det är hans rätt att få vilja ha mig nära. 
 
 
Kevin och Ellie är mer sociala än vad jag är och ändå har jag gått på förskola och dagmamma. 
Jag blir otrygg och nervös bland nya människor, det tar stopp och jag för blir tyst. Hatar den biten med mig själv. Men när jag väl har lärt känna någon slutar jag inte att prata. 
 
 
Så den sociala biten för barnen är jag inte orolig över även om jag har svårt att vara social. För vi umgås med olika åldersgrupper, alltifrån 0-80 år. 
Öppna förskolor, vänner, släkt och alla lek miljöer som vi är på. Vi är mer med folk än vad vi är ensamma. 
 
 
Dessutom spelar det ingen roll om vi är dagisbarn eller hemmabarn,
det är inte det som gör en social. 
Alla födds vi olika med olika behov
och egenskaper. 

Kommentarer
Postat av: Erika

Åh nu kommer pedagog Erika in i mig, de heter inte dagisbarn utan förskolebarn :-) Jag har en 5 åring hos mig som har varit "hemmabarn" tills nyligen. Åh herregud vad han är social och kan otroligt mycket om allt. Så de går knappt att få tyst på honom. Jag tycker de är roligt att barnen kan vara hemma så länge som möjligt om de går bra med ekonomin och allt. Men däremot brukar jag rekommendera att sista året innan förskoleklass är de bra om man får in barnet på förskolan. För många barn är redan tajta och de kan bli svårt att hitta kompisar i förskoleklass från början. Men som sagt det är min åsikt och vi alla har olika åsikter :-)

2014-11-18 @ 19:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0