Polly och hallon tårta

 
 
Det här är recept på tårtbotten i 24 cm. Tyvärr fick jag aldrig någon bra bild på tårtan. Men det gick åt.
 
Pollyfluff
 
200g polly
3 dl grädde
 
Klipp polly i små bitar. Rör ner det i en kastrull tillsammans med grädden. Rör om tills det har smält, får absolut inte koka. 
Låt stå i kylen 6 timmar, men helst över natten. 
Vispa sedan till att det blir fluffigt.
 
Hallonmousse
 
 
4 gelatinblad
0,5 dl socker
1 msk vatten
250 g frysta hallon
3 dl vispgrädde
 
Lägg gelatinbladen i blött. 
Koka socker, vatten och hallonen tills det blir hallonsås. Ha i gelatinet och rör om ordentligt.  
Låt svalna, vispa under tiden grädden. 
När hallonsåsen är sval och grädden är vispad så vänder du ner hallonsåsen i grädden
och rör om försiktigt.
In i kylen en stund så den blir hård. 
 
Nu till att det blir en tårta: 
 
Hallonmossen är mer stabilare än pollyfluffen, då bär hallonmossen vara underst.
Så ett botten, hallonmossen, botten, pollyfluff och botten. 
För att få mer jämn tårta så lägg plastfolie runt formen du grädda i.
Lägg i ett botten, pollyfluff, botten, hallonmosse och botten in i kylen några timmar, helst över natten. 
Vänd upp och ner, ta bort folien och spackla på med grädde/smörkräm och på med marsipan/sockerpasta. 
 
Jag eller min familj gillar inte smörkräm så det blir alltid vispad grädde runt om tårtorna. 
Jag täcker mina tårtor med marsipan och dekorera med sockerpasta. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0