Sandwich glasstårta

Ni vet glassen Sandwich glassen?
En riktigt god sommarglass.
 
Till kevins kalas gjorde jag en 
sandwich glasstårta.
Som var väldigt uppskattad hos alla som tog en bit.
 

 
200 g rumstempererat smör
2 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
 
2-3 liter glass i blockformat
Kolasås
ev grädde
 
Vispa smöret och sockret poröst. 
Tillsätt ägget och vispa väl ihop.
Blanda det torra ingredienserna i en annan bytta.
Sikta ner mjölblandningen. 
Blanda snabbt samman till en deg.
Helt okej om det blirkladdigt. 
Plasta in degen i plastfolie och
 låt stå i kylen i någon timme.
 
Dela degen i 4 lika stora bitar. 
Kavla ut degen på en ordentligt
 mjölat bakplåtspapper.
Försök se till att alla 4 bitar är jämn stora med varandra.
Nagga små håll med en grillpinne.
Grädda i 180 g i ca 5-10 min.
 Beroende på hur tjock degen är.
Låt svalna på plåten.
 
Dela glassboxen på mitten så man får två tunna glassblock.
Lägg glassen på ett av bottnarna och på med det andra bottnen.
Jag ville ha kolasås på ett lager istället för glass.
Kleta på kolasås och lägg sedan på det tredje lagret av botten.
Sedan glass och på med sista botten.
In i frysen
 
Ta fram ca 5-10 min innan servering.
Vill man kan man täcka 
glasstårtan med grädde.
dekorera med jordgubbar och maränger.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Å den skulle jag velat smaka ❤️

Svar: Var riktigt gott 🙈
Ina - en mammas historia

2016-06-04 @ 21:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0