Påskharen tårta

Påsk tårtan med smak av citron och persika. 
Ett lager persikamousse och ett lager lemoncurd grädde. 

(null)

Persikamousse: 
4 gelatinblad
1/5  burk konserverade persikor (450g)
150 g neutral kvarg
2 dl vispgrädde
1/5 dl Lemon Curd
1/3 dl socker
 
Lägg geletinet i blött, ca 5 min. 
Skär persikorna i små bitar,  häll spadet och persika bitarna i en kastrull och värm upp. 
Rör i gelatinet, blanda väl. Rör sedan i kvargen. 
Vispa grädde och socker.
Blanda i lemon curden. 
Blanda i kvarg blandningen i grädden.
Låt stå i kylen minst tre timmar. 
Under tiden gör lemon curdgrädden och rulltårtebotten. 

Lemon curd grädde:
160 g lemon curd
3 dl grädde 

Vispa grädden och blanda sedan i lemon curd.               

Rulltårtebotten:
6 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk 

Vispa socker och ägg poröst. 
Blanda ihop mjöl och bakpulver i en annan bytta och vändner i äggsmeten och rör i mjölken. 

Lägg bakplåtspapper på två plåtar och
fördela smeten lika.
Grädde i ugnen på 250 g i ca 5 min.
Låt svalna.
Jag hade ritat en mall på ett papper som jag sedan stansa ur efter. 
Jag la min fyllning i en sprits påse och spritsade ut, men går lika bra att bara lägga på fyllningen på rulltårtebotten.
Lägg sedan på andra rulltårtebotten. 
Lika här, bred på eller spritsa ut lemoncurd grädden.  

Jag dekorera med färska blommor, godis ägg och marsipan kycklingar. 

Servera direkt eller förvara i kylen. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0