Briopaj med grillad kyckling

Den perfekta middagen för många. 
Så sjukt gott. En av mina favorit rätter. 

Men egentligen vad kan gå fel med brio, bacon och kyckling med en härlig sallad?
Mums 

(null)


Pajdeg
250 g smör
6 dl mjöl 
3 msk vatten 

Fyllning 
Ett paket törnad bacon 
2 st ägg
2 dl grädde
1 paprika 
Persilja 
En klyfta vitlök 

2 st Brioost tårta 

Jobba ihop smöret och mjölen till en smuligmassa och tillsätt vattnet och jobba ihop till en fin deg. Låt stå i kylen i ca 30 min. 
Dela degen i två delar, förvara ena delen i kylen så länge. 
Kavla ut den andra degen på ett mjölat bord och lägg sedan i formen, nagga lite lätt. 
Dela båda briotårtan så man får  8 bitar och lägg ut i formen. 
(Jag fick dock bara plats med 7 av 8 bitar i min form, så beror på hur stor pajform man har)
Kavla ut andra delen och lägg över hela formen och tryck ner degen mellan brioosten.  
Ställ in i kylen. 

Fyllningen
Stek baconen knaprigt, lägg dem på hushållspapper och låt rinna av.
Blanda sedan ihop alla ingredienser och häll i mitten av pajen. 
Grädda i 200g i ca 30 min. 


Här slänger jag ut receptet jag gör när jag grillar kycklingfiléer i ugnen. Men det går ju såklart att köpa färdig grillad kyckling.

5 kycklingfiléer 
 3 tsk grillkrydda
2 tsk curry
1 tsk gurkmeja
2 tsk paprikapulver
1 Salt 
1/2 peppar

Sätt ugnen på 225 grader med grillfunktion
Blanda ihop alla kryddor i en skål, torka av kycklingarna med papper. Fördela ut hälften av kryddblandningen och klappa in det i kycklingen. Vänd på kycklingen och fördela ut resten av kryddblandningen och klappa in. 

Stek kycklingen i smör i ca 3 minut på varje sida och lägg i ugnsform. Ställ in i ugnen och sänk värmen till 200g i 30 min. 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0