Perfekta chokladbollar


I lördags så var det chokladbollensdag och det var vi ju tvungna att fira med ett gäng stora och goda chokladbollar. 
60g perfektions och alla grannungar åt för glatta livet.  Ja vi delade ut hela plåten med 24 chokladbollar.
Vi gjorde chokladbollar på 300g smör. 

Så tänkte jag att hej vi gör mer chokladbollar på 300g. Så nu har jag ett gäng i frysen. 

(null)

100 g rumstempererat smör
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao 
2 msk kaffe 

200g choklad 
Kokos

Mixa havregrynet. 
Blanda ihop allt väl.
Rulla till bollar och in i frysen i någon timme.

Smält chokladen i vattenbad och häll ut kokosen på en bricka. 
Nu behöver man en person som hjälper till. 
En som doppar chokladbollen i choklad och en som rullar chokladbollen i kokos. Det behöver gå snabbt då chokladen stelnar ganska snabbt på den iskalla chokladbollen. 

Jag tog hjälp av min 7 åriga dotter och ni kan ju gissa om jag hade kokos och choklad över allt. 🤣 två klantiga och grisiga personer i ett kök.... 
Men ack så goda dom vart! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0