Munkar

Lekfulla och goda munkar, som både går hem hos vuxna och barn. Barnsligt gott helt enkelt. 

Om jag hade haft en fritös hade jag jämnt och ständigt gjort munkar och med störst sannolik rullat fram. Men tyvärr har jag inte de och koka upp oljan i en kastrull är inte alls lika roligt då temperaturen inte är lika lätt att hålla. Men det går med ett stor kopp med tålamod. Vilket kan vara en brist vara hos mig. 

(null)

(null)

25 g jäst

50 g rumsvarmt smör

2 dl fingervarm mjölk

0,25 tsk salt

0,5 dl socker

1 ägg

5,5 dl mjöl


Ca 1 l neutral olja till fritering


6 dl florsocker 

3 msk florsocker 

Karamellfärg 

Strössel 


Smula jästen, blanda i smöret, mjölken, salt, socker och ägget. 

Tillsätt lite åt gången tills det blir en deg, arbeta degen i 5 min.

Låt villa i 40 min under bakduk.

Ta upp degen och dela i 16 lika stora delar. 

Rullar till runda bollar, platta till dom lite gran och stansa ut en rund ring. 

Låt jäsa i ca 30 min under bakduk.

Hetta upp oljan till 165 g. 

Fritera degbollarna, några åt gången, och vänd dem så de blir gyllene på varje sida.

Låt svalna på galler.


Blanda florsocker, karamell färg och vatten, häll sedan över munken och strössla över strösslet. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0