Jordgubbsgrottor

I min familj älskar vi jordgubbssylt och det är det vi gärna bakar med, framför allt när vi ska göra hallongrottor. 
Så det blir istället jordgubbsgrottor. 
Här har vi ett recept som vi alltid använder oss av. 
 
(null)


4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g rumstempuerat smör
 
ca 1,5 dl sylt av valfri sort.
 
Blanda alla torra ingredienser, tärna ner smöret och knåda ihop till en deg.
Låt degen vara i kylen ca 30 min. 
Forma degen till runda bollar och lägg i en muffinsformar (jag använder mig av muffinsformar av silikon, då jag inte gillar pappersformar av någon konstig anledning). Gör ett litet håll i varje boll och fyll med sylt.
Grädde i 200g i ca 10 min.
 
låt svalna.
Om man är som jag och använder sig av silikon formar så tryck försiktigt ut dom efter att kakan har svalnat.  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0